בעיות קשב וריכוז אינן מדלגות על אנשים אינטליגנטים, אלא הן עשויות לחול על כולם. הפרעות מעין אלו מובילות לקשיים בסביבת הלימודים, עובדה שבין היתר גורמת לחוש כישלון ואף מובילה לא מעט אנשים להרים ידיים. פה נחדד שבהחלט יש מה לעשות בכדי לגבור על הבעיה, וזאת בזכותן של טכניקות שמסייעות לשפר את הזיכרון, כך שגם ללא תרופות אפשרי להצליח.
לרמות את עצמכם
לא מעט אנשים שלוקים בבעיות קשב וריכוז נוטים להילחץ כאשר ניצבת מולם משימה לימודית, ועל כן טוב לדעת שהמוח אומנם איבר מורכב, אך בסופו של יום אנחנו שולטים בו ולא ההיפך. מה עושים? מציגים את הסיטואציה באופן שונה. כך למשל אם צריך לקרוא פרק בספר, אין לחשוב על כמות הדפים ולהיבהל, אלא רק להחליט שפותחים את הספר ומציצים מעט, כאשר בכל מקטע מחליטים שרק עוברים לקרוא עוד פסקה אחת נוספת. הנקודה היא שחשוב להציג את המשימה כנעימה וכלא מאיימת. שיטה זו מתכתבת עם שיטת CBT ופה נרחיב. באמצעות טיפול CBT ניתן לטפל במחשבות בעייתיות ואף לשנות דפוסי מחשבה ופעולה. המטרה היא לאתר את אותן מחשבות בעייתיות ולהמיר אותן במחשבות יותר נעימות.
משתמשים בסך המשאבים
כאשר אנשים ניגשים ללמוד הם צריכים להיות ערים לכך שמלבד חוש הזיכרון, הם יכולים לנצל מגוון משאבים נוספים. שנדגים? אדם שלומד פרק בהיסטוריה יכול להשתמש בפזמון של שיר מוכר ולהחליף את מילות השיר בעובדות היסטוריות. ניתן לצייר ציור שבו כל פרט מתייחס למידע מהותי שצריך לזכור. ניתן לשלב תנועה בזמן שינון החומר (ממש כפי שעושים בישיבה) וכדומה, משמע מוטב לקדד את המידע באמצעות חושים נוספים, כמו חוש הראייה והשמיעה. כמו כן, גם חוש הריח יכול לקחת חלק בפעולת הלמידה. במה מדובר? ניתן ללמוד למבחן ובו זמנית להריח ריח מסוים, ואת אותו מקור ריח להביא גם לבחינה, כך שהוא יציף נדבכים חשובים.
חיזוק חיובי
אנשים שלוקים בהפרעות קשב וריכוז נרתעים מהמחשבה שעליהם לשבת כשעתיים וללמוד, ועל כן יש לקחת את אותן שעתיים ופשוט לפרק אותן למקטעים, כאשר בין לבין מומלץ למתוח שרירים ואף לעשות משהו נחמד. מה למשל? מומלץ לצאת לגינה, להרים טלפון לחברים, להכין אוכל, לשתות קפה וכדומה. עם זאת, רצוי להיערך לכך שאותן שעתיים יהפכו להיות שלוש שעות (כולל הפסקות כמובן).
עמידה בזמנים
הזמן מהווה אויב של לא מעט אנשים שלוקים בבעיות קשב וריכוז ועל כן צריך להיות מודעים לכך ולהגדיר מראש פרק זמן עבור כל משימה, ואף לעבוד בצמוד לסטופר, כך שבכול נקודת זמן יתאפשר לדעת היכן עומדים ולהגיב בהתאם. טיפ אחרון לסיום? התייחסו לחצי הכוס המלאה. במה מדובר? חשוב לעבור על סך ההישגים האישיים ולתת להם את הבמה הראויה, וזאת כי כל הישג מצביע על הישג נוסף שעתיד לבוא.