אם יש לכם כוונה לרכוש אופנוע, ויתרה מכך אם אתם כבר מחזיקים ברישיון על אופנוע וברשותכם אופנוע, אתם חייבים להכיר את כול סוגי הביטוח הקיימים על מנת לוודא שאכן אתם מחזיקים בביטוח האופטימלי עבורכם ומעבר לכך, בביטוח החובה אשר בלעדיו אתם בעצם מבצעים עבירה על החוק. ישנם כמה סוגי ביטוחים כך שניתן לבחור ביניהם, על מנת לוודא שאתם עושים את הבחירה הנכונה מומלץ להתייעץ עם אודי דגן שיסייע לכם במקצועיות.
ביטוח חובה לאופנוע
ביטוח חובה הוא ביטוח לאופנועים המחויב על פי חוק, בדומה לביטוח חובה על אוטו. מדובר בפוליסת ביטוח חובה אשר ניתן לבחור לרכוש בכול חברת ביטוח לבחירתו של בעל האופנוע. הביטוח מכסה את הנהג הרוכב על האופנוע, וכול אדם אחר אשר רוכב איתו. הביטוח עתיד לכסות כול הוצאה אשר מתקשרת לפגיעה מהתאונה החל מאובדן כושר עבודה וכלה בסיוע והחזרים על הוצאות רפואיות שנדרשו בעקבות התאונה.
ביטוח לכלי רכב ממונע
כאשר עולים על הכביש, עם כול סוג של כלי רכב ממונע, בעצם נחשפים לסכנה לגרימת נזק, או לחוות נזק. זאת יכול להיות נזק לכלי הרכב עצמו, או גרוע מכך נזק לגופו ולחייו של אדם השותף לדרך. על מנת לבטח מקרים כאלה, אשר בהחלט מתרחשים מדי יום ביומו לצערנו הרב, במדינת ישראל כול כלי רחב ממונע מחויב בביטוח חובה בגדר חוק. המטרה היא לבטח מפני סכנות המתממשות באופן נפוץ, כך שאדם אשר חווה פגיעה לפחות יקבל סיוע להתמודד.
ביטוח מקיף
בעוד ביטוח חובה הוא בגדר חובה, ביטוח מקיף הוא לבחירתו של בעלי האופנוע וכן הכיסויים שבו. המטרה של הביטוח המקיף להשלים את הפוליסה הבסיסית של ביטוח החובה ולתת מענה לסכנות אפשריות נוספות. בביטוח מקיף, לעומת חובה, ניתן למצוא הבדלים גדולים בין חברה אחת לאחרת ובין פוליסה אחת לאחרת, כך שכול אחד יכול לבחור את מה שהכי מתאים לו. הפוליסה יכולה לכסות כול מיני סכנות והוצאות אפשריות בהקשרי תאונת אופנוע:
גניבה – מעבר לתאונה, סכנה אפשרית של בעלי אופנוע היא גניבת האופנוע שלהם. כמובן שמדובר בהפסד כלכלי משמעותי שכן האופנוע נגנב ועל כן, הבעלים מפסיד את כול השווי שלו. ביטוח מקיף מאפשר לקבל כיסוי בעבור מקרה שכזה.
נזק לאופנוע – בעוד ביטוח חובה מכסה הוצאות בעבור נזקים שנגרמו לנהג, ביטוח מקיף מכסה גם הוצאות בעבור נזקים שנגרמו לאופנוע עצמו.
ביטוח צד ג'
עד כה עסקנו בתאונות ובנזקים אשר נגרמים לרוכב האופנוע, אך לעיתים התאונה כוללת גם משתתפים אחרים אשר עשויים להיפגע, או שכלי הרכב שלהם יפגע. במקרים בהם רוכב האופנוע אשם בתאונה הוא יידרש לשלם בעבור ההוצאות של הנהג האחר שהיה מעורב בתאונה. ביטוח צד ג' מאפשר מכסה הוצאות מסוג זה, והוא בעצם מתייחס לצד השלישי בסיפור כך שצד אחד הוא חברת הביטוח, הרוכב המבוטח וכן צד ג' הוא מעורב חיצוני.
על פי חוק אסור לעלות על אופנוע שאינו מבוטח בביטוח חובה, אך לאור העובדה כי לא ניתן לצפות מתי תהיה תאונה ומה יהיו הנזקים ממנה, מומלץ כן לבחור בביטוח מקיף יותר אשר מכסה מפני יותר מקרים וסכנות. בסופו של דבר, סביר כי אם הרוכב נפגע גם האופנוע שלו יינזק והוצאות בעבור תיקון האופנוע, או אפילו החלפתו כליל, לא נכנסות בביטוח חובה וזאת יכול להיות מאוד בעייתי ויקר בעבור נהג המעורב בתאונת אופנוע.