איך אנחנו יכולים לקבל את חלבון הקולגן לגופנו?

חלבון הקולגן

קולגן הוא חלבון נפוץ מאוד בעולם החי ולמעשה, הוא החלבון המרכזי בגוף האדם. ייצורו התקין על ידי הגוף עצמו, חיוני לבריאות ולתפקוד. למרות זאת, יש שטורחים להוסיף אותו לגוף בדרכים נוספות. כיצד ניתן להוסיף קולגן לגוף? ומדוע עושים זאת?

הדרכים להעשיר

הדרך המרכזית להוסיף קולגן לגוף, היא באמצעות תוספי תזונה שונים. למשל, עם קולגן פלוס. לרוב יהיה מדובר באבקת קולגן או בטבליות מחומר זה. אמצעי קיצוני יותר, שמשמש לצרכים קומסטיים, הן זריקות קולגן. נטילת קולגן חיצונית דרך העור גם כן אפשרית ויש מסכות שמבוססות על כך, אבל שימוש פנימי הוא זה שמשפיע באופן נרחב יותר. פעולת התוספים שמכניסים לגוף קולגן, גם מעודדת אותו לייצר עוד קולגן בעצמו. יש גם שטוענים, שניתן באמצעות הקרנת אור לעודד את ייצור הקולגן הטבעי בגוף וישנם טיפולים קוסמטיים שמבוססים על תיאוריה זו. ברכישת קולגן כתוסף, חשוב לשים לב להרכב האבקה או הטבליה, מאחר שהחומר מעורבב לעתים עם חומרים נוספים. חומרים אלה אולי תורמים כשלעצמם, אבל במקביל, הם מצמצמים את אחוז הקולגן בתוסף.

מדוע להוסיף קולגן?

ללא ספק, חלק מרכזי בעניין בקולגן כיום הוא קוסמטי – תרומתו לעור חלק. עם הגיל, מתמעט ייצור הקולגן הטבעי. כתוצאה מכך, מתקבלים קמטים בעור, מאחר שמצב קולגן תקין מתבטא בהוספת נפח לעור. הקולגן מחזק עצמות ומשפר תקינות מפרקים והוא אף עשוי להקל בכאבי מפרקים.

ההשפעה הפנימית

קולגן נמצא גם בין איברי הגוף השונים – גידים, שרירים, עור ועוד, כאלמנט חיבור חיוני. מאחר שהוא חשוב כל כך, מדוע בעצם הוא לא מיוצר בכמות מספקת באופן פנימי, על ידי הגוף עצמו? ההנחה המקובלת, היא שעישון, מחסור בויטמין C, צריכה מוגזמת של אלכוהול וסוכר וגם חשיפת יתר לשמש, מצמצמים את ייצור הקולגן הטבעי בגוף. כמו כן, השפעה דומה מיוחסת לצריכה בלתי מספקת של חלבונים.

הסוגים השונים

ישנם סוגים רבים של חלבון הקולגן שמוכרים כיום. "קולגן הידרוליזט" הוא סוג שנחשב מקושר לבריאות העור, מהיבטי גמישותו ולחות העור. "קולגן פפטיד" הוא חלבון קולגן שנחשב כתורם לשיפור גמישות העור ו"קולגן טריפפטיד" ידוע כחומר מסייע לתהליכי החלמה מפצעים.

לספורטאים

יש הדוגלים גם בשימוש בתוספי קולגן בספורט, מאחר שספורטאים נוטים לשחיקת מפרקים וסחוסים יותר מהאדם הממוצע. לשם כך, הם עשויים להסתייע בתוספי קולגן, שיאזנו את המצב. טיפול כזה, רלבנטי גם לספורטאים חובבים, מאחר שקולגן הוא תוסף תזונה שזמין בכל מקום, במחיר לא גבוה וללא מרשם.

לסיכום

שימוש בקולגן מומלץ בגיל מבוגר, בעיקר אם מעוניינים להקל על כאבי מפרקים ולחזק עצמות וכן לצרכים קוסמטיים, של שיפור מראה העור. כמובן, בכל הנוגע לשימוש הרפואי (מיחושים במפרקים ועצמות), חשוב להתייעץ קודם כל עם רופא.

השארת תגובה